Rijtest BMW M6 Gran Coupé

Mail van BMW Group Nederland. Geen persbericht dit keer maar een lijstje met persdemo’s. Hierbij moet je je ongeveer voorstellen dat je de menukaart van je favoriete restaurant ontvangt, waar jij vervolgens uit alle desserts op de kaart het allerlekkerste toetje mag uitkiezen. Waar je dan de komende week maar liefst elke dag van mag genieten. Heerlijk nietwaar? Ondanks dat ik al redelijk van wat lekkers heb mogen proeven, is mijn honger nog niet gestild. De modelnaam van één van mijn favorieten springt ertussen uit. Een auto die ik eerlijk gezegd niet geheel kan verantwoorden, aangezien deze niet net nieuw op de markt is of als een typische ‘vrouwenauto’ (ik haat die term overigens) bestempeld kan worden. Ik heb het over de BMW M6 Gran Coupé.

In mijn ogen is de M6 Gran Coupé de perfecte mix tussen elegant en krachtig (of ‘kracht en aantrekkingskracht’ zoals BMW het noemt in de folder). Te beginnen met zijn uiterlijk. Waar de M6 doorgaans bij een ander niet in het favorieten-rijtje van de M-modellen staat, ben ik juist wel fan van de wat rondere, elegantere lijnen/vormen van deze 6-serie. Met name het design van zijn snoet en bilpartij wijkt af van de ‘standaard’ BMW. Het lijnenspel ‘verzacht’ zijn sportieve karakter, het doet hem wat minder agressief lijken waardoor je dit model wellicht meer als vriendelijke ‘daily’ zou kunnen zien dan als weekend-sportwagen.

Maar vergis je niet; de M6 is een echte wolf in schaapskleren. Onder zijn perfect gesneden maatpak ligt een V8 benzinemotor, goed voor 560 pk – met Competition Package zelfs 575 pk – klaar om voor het uiterste te gaan. Indien nodig, want met de M6 kun je ook prima woon-werkverkeer, lange afstand ritten en autovakanties ondernemen vanwege zijn comfort. Moet je snel naar huis omdat het eten al op tafel staat en wens je toch meer autosportgevoel, dan schakel je de sportstand (M1) in en speel je wat met het actieve M sperdifferentieel. Dreig je alsnog te laat te komen, dan is daar altijd nog de M2 sportmodus waarbij alle 560 paardjes van stal kunnen worden gerukt. Zijn motorgeluid klinkt zwaarder in M2-stand, het gas-respons is directer en het sturen gaat zwaarder. De toerenteller – of beter gezegd ‘begrenzer’ – wordt hierbij tevens door het Head-Up Display op je voorruit geprojecteerd zodat het flipperen met de schakelpaddles nog leuker wordt.

Deze rij-impressie wordt echter geen betoog, ook aan deze luxe sloep zijn wat zaken op te merken. Zoals de ‘hort/stoot’ die je ervaart wanneer je het gaspedaal raakt en de auto ontwaakt uit zijn Start/Stop modus. Soepel is anders, maar dat is te wijten aan de Start/Stop functie in combinatie met de automaat. Deze rolt namelijk niet naar voren als je de rem los laat waardoor je als het ware door de Start/Stop heen moet drukken, wat resulteert in een oncomfortabel duwtje in de rug. Daarnaast vind ik het stuurgedrag in de M2 sportstand wel heel erg zwaar voor een dame, is de aflopende daklijn wellicht een probleem voor de passagiers achterin en past hij maar net in een parkeervak. Zullen we het maar op luxeproblemen houden?

Echt listig is hij niet te noemen. Niet zoals de andere M-broeders. Zijn rijgedrag is wat tam en goed te voorspellen (al heb ik op nat wegdek niet heel veel moeite moeten doen om de kont te laten kwispelen). Iets teveel gas en het gewicht wil zich van achteren naar voren verplaatsen. De kilo’s en de centimeters zijn vooral te merken in de bochten en tijdens het tot stilstand brengen van deze grote jongen. Beter claim je dus de gehele linkerbaan voor jezelf. Het kenmerkende, zware motorgeluid is zeker aanwezig (deels versterkt door de speakers) maar heeft toch iets braafs over zich – als een getatoeëerde vent met een Brits accent. Wat ik hier voorzichtig mee wil zeggen is: wil je een hardcore sportwagen rijden, moet je toch eerder voor een ander M-model kiezen. 

Niet alleen oude heren met een goed pensioenplan kiezen voor een M6. Deze auto is ook zeer geschikt voor de carrièretijger of het jonge gezin; je kan hier zowel mee komen voorrijden bij je zakelijke afspraak als bij de hockeyclub. Uiteraard moet je houden van zijn ietwat afwijkende BMW-DNA. Over smaak valt immers te twisten. Maar niet met BMW Individual; welke onbeperkte mogelijkheden biedt qua uitrusting. Wat voor een ideeën je ook hebt wat betreft de lakkleur, het leder of de interieurlijsten: alles is volledig af te stemmen naar wens. Exclusiviteit op maat.

De M6 is verkrijgbaar als Cabrio, Coupé en Gran Coupé. De Gran Coupé waar ik mee op pad was, is opgeleukt met een BMW Innovation Pack, Competition Package en M-Driver’s Package. Tel daar nog een Bang & Olufsen High End Surround Sound System, multifunctionele M-voorstoelen en enkele Individual aanpassingen bij op en je legt al snel een pijnlijke €217.000,- neer. Maar daarvoor koop je dan wel gegarandeerd rijplezier.

 

 

1 Comment
  • Eric
    december 7, 2016

    Superfijne auto zo’n M6 GC inderdaad maar geen keramische remmen zie ik 😉

    Mooie foto’s door Sander !