Dagboek van een Mercedes A180d

Vanuit Mercedes-Benz NL kreeg ik de kans om hun meest compacte telg (het woord Baby-Benz is echt niet meer van toepassing) voor een langere periode te testen. Een zogeheten duurtest. Dit leek mij goed te passen, aangezien de nieuwe A-Klasse de perfecte auto voor de business-babe is tegenwoordig. Sexy, premium en comfortabel. Een tijdje geleden schreef ik al over de MB A-Klasse toen deze net uit was, maar dat was een vluchtige ontmoeting. Daarom leek het me deze keer leuk om die paar weken lang een soort van dagboek bij te houden. Iedere keer dat je instapt, met elke rit en elke kilometer leer je weer wat meer over de auto in het dagelijks gebruik. Wat valt me op? Wat viel mij tegen en waarin verraste de A180d mij in positieve zin? Ik deel alle geheimen van deze auto met je in mijn dagboek.

Dag 1

Lady in red! Daar staat ze dan hoor, voor de entree bij Mercedes-Benz Nederland. De rode verpakking staat haar goed, maar de velgen zijn opvallend klein. Jammer, een maatje meer had haar beter gestaan. Er speelt zich met name één vraag af in mijn hoofd: gaat een diesel mij bevallen?

Dag 4

Ik heb al snel door dat de rijbaanassistent vrij agressief te werk gaat. Ik ben bekend met de weerstand die je in stuur voelt als je over de rijstrook rijdt, maar de Mercedes doet daar een korte rem-ingreep bij! Klotsende oksels. Dit gebeurt me maar één keer. Oke, misschien vaker in werkelijkheid. Want ik moet mezelf iedere keer bij het instappen eraan herinneren die functie uit te zetten, voordat ik de weg opga.

Dag 7

Hoe fijn is het dat het infotainment systeem in een auto ook echt werkt naar behoren. Touchscreen reageert goed, handige knoppen op het stuur én op je touchpad, helder scherm met strakke visuals en het connecten met je telefoon gaat automatisch bij het instappen – ook Spotify! Je hoeft niet meer eerst van de radiozender naar media, naar bluetooth verbinding of iets dergelijks. Was je tijdens het opmaken nog naar je favo nummertje aan het luisteren? Dan speelt hij gewoon verder zodra je instapt.

Dag 9

Net als in de TV-reclame kun je dus spraakcommando’s op de auto afvuren. Dit hoeft niet in ABN maar mag gewoon aanvangen met de woorden ‘Hey Mercedes’ alsof je met je beste vriendin in de auto zit. Het werkt goed en makkelijk; je hoeft geen enkele knop aan te raken om bijvoorbeeld de navigatie in te stellen of de temperatuur lager te zetten. Ze is alleen soms wat gevoelig en voelt zich aangesproken bij woorden die qua klank iets weghebben van ‘Mercedes’. Wees dan ook niet verbaasd als ze midden in jouw gesprek met je bijrijder ‘Wat kan ik voor je doen?’ roept. Dienstbaar, dat wel.

Dag 11

De start/stop-functie is niet ideaal in mijn ogen. In de tijd dat jij je voet van de rem haalt en de motor daadwerkelijk weer wakker is, staat het stoplicht zowat weer op oranje.

Dag 14

De dieselmotor is opvallend stil. En zuinig! Jeetje, wat een verademing om ruim 900 km op één tank te kunnen rijden. Daar word je aan de pomp toch blij van?!

Dag 18

Het comfort van de A-Klasse maakt me ontspannen, zo ook mijn rijstijl in deze auto. Nooit verwacht dat ik een Eco-rijder zou zijn (!) maar in deze rijmodus schakelt de automaatbak net wat sneller op en dat voelt prettiger dan ‘Comfort’. De Sportstand skip ik liever, want dat voelt met een 180d toch alsof je bier door een rietje drinkt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Dag 23

De beeldkwaliteit van de camera’s zijn echt bizar goed. Super scherp, realistisch beeld op je scherm helpt je door alle lastige parkeermanoeuvres heen. Als je die al tegenkomt, want dit maatje past overal tussen. Ideaal voor de grote stad!

Dag 27

Ik geniet optimaal van het interieur. In de cockpit is het zeker niet verkeerd vertoeven – ik waan me haast in een mini S-Klasse qua uitstraling en gebruikte materialen. Ken je dat huiskamer-gevoel? Zo comfortabel dat ik niet meer wil uitstappen.

Dag 28

Maar vandaag is het toch zover: ik moet haar weer inleveren. Eindoordeel? Als ik je vertel dat ik deze auto serieus zou overwegen voor een periode short-lease.. zegt dat dan genoeg?

Comments are closed.