Interview Marissa van Laarhoven

Marissa van Laarhoven is directeur van Cito en Cito Motors en runt daarmee de enige Rolls-Royce importeur van Nederland.

Marissa komt hooggehakt op mij aflopen en verwelkomt me met haar Brabantse accent en allervriendelijkste glimlach. Ik ben direct onder de indruk van deze ‘powervrouw’. Zelf vindt ze het allemaal niet heel bijzonder en ziet het niet als een uitzonderlijke prestatie. Ze wist van kleins af aan al dat ze de zaak in wilde, had plezier in het werk en maakte al vroeg overuren in het bedrijf van haar vader. Het voelde een beetje als een tweede thuis. De zaak overnemen was al vroeg Marissa haar doel. Haar vader daarentegen dacht even dat het familiebedrijf wellicht niet overgenomen zou worden door één van zijn drie dochters en heeft bewust niet gepusht. Sterker nog, hij adviseerde zijn dochter een brede management opleiding te kiezen maar Marissa zette door en volgde meerdere auto gerelateerde opleidingen, waaronder de IVA. Na jaren van studie in binnen- en buitenland was ze klaargestoomd om het stokje over te nemen. Sinds 2005 is ze officieel in dienst getreden.

Marissa is de derde generatie familie van Laarhoven die de bedrijfsvoering op zich neemt sinds de oprichting van van Laarhoven’s automobielbedrijf in 1929. Haar opa heeft ze nooit gekend. Haar vader moest al (noodgedwongen) vroeg (met 15 jaar) zijn plek innemen en verkocht Jaguars op de fiets bij gebrek aan een rijbewijs. In de afgelopen jaren heeft Cito een grote groei doorgemaakt en mag zich nu dealer noemen van BMW, Mini, Aston Martin, Jaguar en Landrover. En sinds 2013 dus ook importeur van het prestigieuze merk Rolls-Royce. Echter voelt het nog steeds aan als een familiebedrijf vindt Marissa. ‘’We zijn altijd gefocust op continuïteit. Kijken altijd vooruit en maken geen korte termijn beslissingen die op de lange termijn niet handig zijn. Onze betrokkenheid is groot. We hoeven niet perse carrière te maken in slechts een paar jaar, ten koste van het bedrijf zelf. Groei is prima maar wel op een verantwoorde manier’’.

Ik kan me goed voorstellen dat het merk extra druk met zich meebrengt. Marissa ziet dat anders. ‘’Het maakt het extra bijzonder. Wij zitten niet in het volume segment. Wat met zich meebrengt dat het aantal verkochte auto’s behapbaar blijft waardoor je een echte relatie met je klanten kan opbouwen. De exclusiviteit heeft niets met de grootte of de prijs van de auto’s te maken. Het merk heeft heritage. In alles willen zij het beste zijn; materialen, techniek en prestatie. En service. En dat dan ook geleverd krijgen, daar verdient het merk zijn credits mee’’.

Het merk is erg geliefd bij de dames, als ik Marissa moet geloven. Niet alleen dames die ernaast zitten maar ook dames achter het stuur. De Rolls blijkt makkelijker te besturen te zijn dan hoe wij hem aanvankelijk (door zijn grootte) inschatten. Het beeld van de Rolls klant is volgens Marissa wat vertekend. Het zijn over het algemeen gewoon hardwerkende ondernemers die zichzelf ‘belonen’ ergens in hun loopbaan met zo’n auto. En deze mensen rijden prima zelf naar de Albert Heijn voor hun boodschappen.

Het aantal Rolls-Royces die per jaar verkocht worden (Nederlandse registraties) zijn op twee handen te tellen. Wat is dan de sport voor Marissa? ‘’Je doet rechtstreeks zaken met de fabriek. Er zit geen importeur meer tussen zoals bij Land Rover en Jaguar. Het traject ‘’Rolls bestellen’’ verloopt dus wat anders dan bij een ander merk. Het kost meer tijd vanwege de tussentijdse fabrieksbezoeken en de persoonlijke wensen van de klant voor zijn/haar auto. Omdat er niets meer tussen de fabriek en jou inzit, doe je dus alles zelf wat nodig is om te mogen verkopen, registreren en onderhouden. Dat geeft een stukje extra vrijheid maar vergt ook extra tijd van ons’’.

Geen werkweek is hetzelfde voor Marissa. ‘’Er gebeurt zoveel in een week waar je op inspeelt, de klant gaat immers altijd voor. Tuurlijk heb je je basis dingen die je organiseert maar een hele vaste regelmaat zit er niet in. Daarnaast zit ik ook vaak in het buitenland voor fabrieksbezoeken, conferences of trainingen. De uitdaging zit hem voor mij in alles, die moet je willen zien. Er is nooit een dag dat je klaar bent’’.

De familienaam voortzetten, brengt dat druk met zich mee? ‘’Tuurlijk wil ik het goed doen. Het is nooit vanzelfsprekend geweest dat dit een succes zou worden, als ik niet capabel bleek, liet mijn vader echt geen 52 jaar werkervaring door het putje spoelen. Daar zijn we altijd heel helder in geweest naar elkaar. Nu na 8 jaar, weten we wat we aan elkaar hebben en is dat vertrouwen wel gebleken. Dit was wat ik altijd heb gewild; mijn droombaan’’.

Na afloop van het interview geeft Marissa mij nog een uitgebreide rondleiding door de showroom. Ze neemt alle tijd voor me en laat zien hoe men het exterieur en interieur zelf naar wens kan samenstellen. Samen poseren we voor de fotograaf naast de mooiste modellen van Rolls-Royce. Ik snap dat wel, van die droombaan…

Fun fact: Haar privé-leven is niet zo vol ‘glamour’ als haar werk. Tuurlijk komt ze op veel plaatsen waar de autowereld bij elkaar komt maar thuis gaat het zeker niet altijd over de zaak of auto’s. Als het een beetje weer is, springt ze op haar crossmotor om eens lekker off-road te gaan rijden. Het dagelijks vervoer van Marissa is voor een groot deel van het jaar een Aston Martin of een Rolls. En voor de winterse dagen pakt ze de Range Rover Sport.

Geen reacties mogelijk.