Rijtest MINI Cooper S cabriolet

Het is geen geheim dat het merk MINI een speciaal plekje in mijn auto-hart heeft geclaimd. Ook MINI Nederland weet dit en heeft me de afgelopen jaren al verschillende exemplaren op proef meegegeven, wetende dat ik keer op keer verliefd raak. Zal het ook weer raak zijn met de new MINI cabrio – het dakloze brutaaltje? Ik ben vooral benieuwd of de gemiddelde cabrio-rijder voor een MINI zou gaan en wat de voor- en nadelen van een dakloos exemplaar zijn in vergelijking met een normale Cooper.

Van binnen waan je je in een luxe optrekje. De nieuwe MINI is verkrijgbaar met talloze opties (denk aan veiligheid, gemak maar ook fun) en ook het interieur kun je helemaal naar wens laten uitvoeren. Mijn testexemplaar is gehuld in de lakkleur ‘Melting Silver’, heeft een softtop waar de Union Jack vlag in verweven zit en draagt 2-tone 18’’ Vanity Spoke velgen. De stoelen hebben de kleur van verleidelijk goud/bruin bier (Chester Malt) en in het dashboard lijkt wat aluminium stof (Fibre Alloy) verwerkt te zitten. De keuze is reuze, maar de herkenbare vliegeniershendeltjes en ronde klokken komen in elke MINI terug.

Deze snelle uitvoering is te herkennen aan zijn dubbele uitlaat, luchthapper op de motorkap en rode S-insignes. Motorisch gezien houdt dit in dat je over wat extra horsepower beschikt; de 4-cilinder MINI Twin Power Turbo-motor is goed voor zo’n 192 trappelende Shetlanders onder de motorkap. Maar je hoeft deze 192 paardjes niet te allen tijde in te zetten. Je kunt namelijk switchen tussen drie verschillende rij-modi: Sport modus (Go-Kart feeling), MID modus (onvervalst MINI rij-plezier) en Green modus (verbruiksgeoptimaliseerd plezier). De LED-ring in het midden van het interieur doet vrolijk mee en past zich qua kleur volledig aan naar jouw rijgedrag.

Rijden in de sportieve stand levert je zonder twijfel de grootste glimlach op je gezicht. De vrolijke deuntjes die de turbo fluit, werken aanstekelijk. Spelend met het gas en de schakelmomenten (lees: doortrekken in z’n derde versnelling) terwijl je ondertussen plat de bochten induikt. Met een ruime spoorbreedte, lange wielbasis en korte overhangen is het geen wonder dat hij met recht geassocieerd wordt met een kart. De MINI Cooper S luistert heel nauw en is snel. Echt snel. Hij bereikt 100 km/u in 6,8 seconden en houdt niet op tot er een duizelingwekkende 235 km/u op de teller staat.

Maar nu de hamvraag; waarom zou je voor een dakloos exemplaar gaan? De echte MINIAC ervaart zonder dak nog meer rijplezier dan met een gesloten exemplaar. Al is het alleen maar zodat je het geluid van de speelse uitlaat beter kunt horen. De softtop vouwt zich als het ware op als een harmonica, achter de hoofdsteunen van de achterbank. Het voordeel is dat je nog steeds gebruik kunt maken van de kofferbak maar een nadeel is het beperkte zicht in je achteruitkijkspiegel. Nog niet bekend met MINI maar wel fan van open rijden? Het brengt je wellicht niet het roadster-gevoel zoals andere succesnummers dat kunnen – het is en blijft een MINI Cooper zonder dakje – maar wel het ultieme go-kart gevoel.

Wat dit soort plezier mag kosten? Mijn testauto heeft een prijskaartje van €51.283,-

[Fotografie: Sander van der Linden]
2 Comments
  • Hans
    juni 1, 2016

    Als dit de rijtest is dan ben ik wel teleurgesteld. Niet in de auto omdat dit al de derde generatie Mini Cooper (S) cabrio is die ik bezit maar in de test. Volgens mij doe je met dit korte stukje de echte kwaliteiten van deze auto ernstig tekort.

    • admin
      juni 2, 2016

      Mocht je meer willen lezen; er staan nog vier andere MINI rij-impressies op de site.