Rijtest Toyota GT-86 TRD

Toyota trekt over het algemeen niet sterk mijn aandacht. Vermoedelijk is dat veroorzaakt door het gebrek aan testosteron en pk’s binnen Toyota’s (huidige) assortiment. En met de groene Prius, waar menig zakenman of bejaarde zich mee vervoert, hebben ze zichzelf toch wel een beetje een stoffig imago aangemeten, terwijl het merk toch een hele sportieve historie kent. ‘Daar moet veranderen in komen’ moet men gedacht hebben. Met de komst van de GT-86 heeft Toyota Sport zich weer op de kaart gezet en zich onder het stof vandaan weten te halen. DE TRD uitvoering zal menig sportauto-liefhebber met een fascinatie voor ‘’Aziatische tuning’’ aanspreken.

Eerbetoon aan de legendarische 2000GT

De Toyota GT-86 is ontworpen door een team van echte autoliefhebbers die slechts één doel voor ogen hadden: puur rijplezier. Een aerodynamisch design, achterwielaandrijving en een optimale gewichtsverdeling met een extreem laag zwaartepunt. Daar komt bij dat hij over een voortreffelijke wegligging, lichtvoetige dynamiek en superieure stuureigenschappen beschikt. TRD staat voor Toyota Racing Development en dat houdt in dat het merk bij deze uitvoering er nog een schepje bovenop heeft gedaan wat betreft opties en accessoires voor een extra snelle gedaante.

Looks and charms

Je moet ervan houden, ik zeg het eerlijk. Deze asfalttijger zou niet misstaan in Tokyo Drift namelijk. Het interieur is simpel en overzichtelijk; What you see is what you get. ‘’Plastic fantastic’’, dat dan weer wel. Met een vleugje carbon en een snufje leder. Ook het multimedia systeem is basic en geeft me het gevoel alsof ik naar een oud spelletje Tetris op de Gameboy zit te kijken.

Toch zit al het hoog nodige erop en eraan: Automatische airconditioning, Automatische verlichting, Climate control, Cruise control en een Multimedia Systeem met usb-ingang. Het enige wat ik nog mis zijn parkeersensoren (ik blijf een vrouw) in combinatie met een handige achteruitrijcamera. Ik waarschuw je: onderschat die neus niet… (of pomp je stoel omhoog)!

De aluminium sportpedaaltjes geven je de indruk even voor coureur te mogen spelen. De wangen van de voorstoelen bevestigen deze illusie alleen maar en beloven wel voor je te zorgen tijdens het betere bochtenwerk. Met één druk op de grote, rode startknop ben je weg!

Bochtenridder

Heel erg Fast is hij niet. Furious wel. De buitenkant ziet er sneller uit dan dat hij in werkelijkheid is (200 pk). Met geen één, niet twee maar vier uitlaatpijpen verwacht ik toch een brul van een leeuw en niet van een jongeman met de baard in de keel. Net niet helemaal lekker. Met het starten van de motor (2.0 liter boxermotor) maakt mijn hart nog wel een sprongetje maar tijdens het rijden ebt de euforie een beetje weg. Ook had ik het helemaal niet erg gevonden als Toyota wat extra trappelende paardjes onder de motorkap hadden gestopt. Of een Turbo had aangebracht voor dat whiplash-effect en het ten gehore brengen van vreugde kreetjes. Of een sportstand had ingebouwd welke wèl voelbaar verschil gaf, behalve dat de ASR eraf gaat.

‘Low is the way to go!’ Vastgeplakt aan het wegdek is hij niet van zijn stuk te brengen. De GT-86 heeft een voortreffelijke wegligging, een ware bochtenridder! Je kunt dus maar beter alleen in deze wagen zitten, dat is wel zo comfortabel voor de bijrijder met een zwakkere maag. De lichtvoetige dynamiek en de sublieme stuureigenschappen maken het namelijk een sportwagen met uitstekende driftcapaciteiten. Speelgoed voor de volwassen vrouw dus.

Prijskaartje

Voor de prijs van zo’n 60.000 euro (afhankelijk van je accessoirelijstje) bezit je een prima show-auto welke je zeker veel bekijks gaat opleveren. De standaard GT-86 is verkrijgbaar vanaf 42.610 euro.

Geen reacties mogelijk.