De Jaguar F-type. Een veelbesproken (en geprezen) auto in de media. Zijn prestaties, fotogenieke voorkomen en karakteristieke motorgeluid deed mij smachten naar een ritje in deze jongeheer. Automeisje bedankt Jaguar Land Rover Nederland voor de onvergetelijke kilometers in deze schone.
De garagedeur gaat langzaam omhoog. Twee streng ogende Xenon koplampen kijken mij aan. Als een krijger die ten strijde trekt, laat hij zijn diepe brul horen en rijdt mij langzaam tegemoet. Kippenvel. Zowat kwijlend draai ik een rondje om zijn perfect gestroomlijnde body heen. Nadat zijn adembenemende fysiek op me is ingewerkt, laat ik het rood/zwarte interieur me uitnodigen en stap in. Als een magnetisch veld, zo trekt het sportpedaal mijn hooggehakte schoeisel aan. Ik breng de achttraps automaat naar zijn D. ‘’Be gentle with me, Mr. F’’.
De 380 pk sterke 3.0 V6 supercharged motor belooft me geen saaie rit. Door de S-genen beschikt hij over nog meer vermogen en geavanceerde rijtechnologieën. De Jag heeft een High Performance- remsysteem welke al intreedt als je alleen al aan remmen denkt. De sportophanging is sportief maar niet te stug dankzij Adaptive Dynamics. Ga je wat sportiever rijden dan gooit hij de kleppen in de uitlaat open en komt de brul naar boven. Saboteer de boel een beetje door zelf de actieve uitlaat in te schakelen door middel van één druk op de knop. Doe je dit dagelijks, dan adviseer ik je om het dichtstbijzijnde Beter Horen filiaal in te stellen bij ‘favoriete bestemmingen’.
Onderweg vraag ik me af wie hier nu werkelijk de bestuurder is: ik of Mr. F? Automatische Quickshift-transmissie, adaptieve software, schakelstrategieën, bochtenherkenning en een snelheid matchend management systeem.. het is een ware regelneef! Wil je de touwtjes toch liever zelf in handen houden? Dan kun je lekker spelen met de schakelpaddlles achter het stuur of van de nat weer stand naar sportstand. Maar even tussen ons? Waarom zou je dat willen als je een wagen onder je kont hebt die als het ware cum laude afgestudeerd is in rijvaardigheid wetenschappen?!
De spoiler komt, zoals bij de meeste mannen, omhoog als hij enthousiast wordt (lees boven de 100 km/u) voor wat extra downforce. Verder word ik, als Automeisje, enthousiast van de stuurwielverwarming, gouden accenten in de schakelpaddles en start/stop knop en de uitgesneden performance stoelen. Maar de omstanders willen ook wat; zij kijken tegen 20’’ carbon fibre velgen, een dubbele sportuitlaat en een een robijn rode softtop aan. Maar zijn unique selling point blijft toch wel die brul. Die brul die je nekharen overeind doen staan. Alsof roodkapje in dit sprookje de boze wolf heeft opgegeten, opgesloten, brullend onder de motorkap.
Fanatiek, Fit, Fel, Fan-tas-tisch.
Ik ben Fan. Met een hoofdletter F.
De Jaguar F-type V6 S is er voor de ‘big spenders’ onder ons en kost zo’n €104.000
0 Comments