BMW is als merk steeds meer aan het elektrificeren. Zo werden we zo’n zeven jaar geleden al opgewarmd met de futuristisch en sportief uitziende BMW i8. Een 2-deurs coupé met vleugeldeuren waarbij de batterij samenwerkt met een 1.5 benzinemotor. In hetzelfde jaar werd de volledig elektrische BMW i3 ook de markt op geslingerd welke goed in de smaak valt bij een grotere doelgroep; van gezinsauto tot aan zakenauto – een BMW met een stekker was zo verkeerd nog niet.
Inmiddels zijn we een aantal elektrische modellen verder in het gamma van de Duitse autofabrikant en presenteert het merk in januari 2022 hun nieuwste, duurzame telg in de showrooms: de BMW i4. De BMW i4 is de eerste 100% elektrische Gran Coupé van BMW. Beschikbaar in twee varianten: de eDrive40 en de M50. De eDrive40 is met zijn innovatieve technologieën gericht op efficiëntie en beschikt over een actieradius tot wel 590 kilometer (WLTP) en een vermogen van 340pk. Met een 200 kW snellader duurt het opladen van 10 tot 80% slechts 31 minuten. De M50 is vooral gericht op power, dit zie je terug aan het vermogen van 544pk en de actieradius van 419km (WLTP). Waar we eerst nog lacherig konden doen over elektrisch rijden wordt je nu keihard uitgelachen bij het stoplicht door de BMW i4 rijder.
Hiermee opent BMW ook de aanval op Tesla en Polestar, de grote elektrische jongens die al een aantal jaar een flink deel van de elektrische markt domineren. Ook wordt de BMW i4 genoemd in het rijtje spannendste auto’s die uitkomen in 2022. En ja, ook de meest besproken ‘neus’ in autoland is terug te vinden op de voorkant i4. Het XL-radiatorrooster is niet meer dan een designelement. Koeling is hier immers minder van belang dan bij een model met verbrandingsmotor. Vergeleken met die twee concurrenten kan de BMW rekenen op een stevige troef: de grote kofferklep. Die geeft toegang tot een volume van 470 liter, dat met neergeklapte rugleuning van de achterbank uitbreidt tot 1.290 liter.
In het algemeen vindt deze i4 voor de rest de auto niet opnieuw uit, dus als je vertrouwd bent met het merk, zul je hier ook snel je draai vinden. Geen kolossale schermen of overdreven complexe functies, maar wel een uitstekende ergonomie. Zo maakt BMW de elektrische overstap voor zijn klanten alvast makkelijker. Ook technisch blijft de i4 nauw verwant aan de versies met verbrandingsmotor. Zijn platform deelt hij dus met de 4-serie en 3-serie maar de batterij onder de vloer verlaagt het zwaartepunt en verbetert de gewichtsverdeling, die nu 50/50 bedraagt.
Ik kijk in ieder geval al smachtend uit naar een testrit want de acceleratiesnelheid op papier belooft al heel wat: amper 3,9 seconden van 0 tot 100 km/u. Dit moet ik ervaren! Tevens ben ik zeer benieuwd naar de conceptauto’s waar we net de plaatjes van hebben mogen zien: de BMW i7, BMW iX1 en BWM XM. Weten we nog steeds zo zeker dat vroeger alles beter was?
SOCIALS