Je droomauto kopen

De meest gestelde en meteen de lastigste vraag ooit: wat is nou de ultieme droomauto, ooit gebouwd? Ik heb al moeite met het kiezen van mijn favoriete smaak ijs, laat staan één specifiek model uit duizenden auto’s. Als ik puur op looks moet afgaan, zou ik zonder twijfel kiezen voor Pagani als mijn droomauto. Een prachtig stukje Italiaans design met oog voor detail en perfectie; een ware kunstvorm. Praten we over performance dan denk ik als eerste aan een merk zoals Ferrari of McLaren. Bedenk ik me welke auto de meeste investeringswaarde heeft op dit moment, komt daar weer een ander exemplaar uit.

Droomauto is vaak een limited edition

Deze auto’s zijn natuurlijk niet voor iedereen weggelegd en zijn niet zomaar even bij de dealer te koop. Hoe zeldzamer de auto, met andere woorden hoe kleiner de oplage, hoe gewilder deze zijn onder verzamelaars. Limited editions – en dan vooral één van de eerste exemplaren uit deze reeks – zijn gewilder dan de door People’s verkozen mooiste vrouw van de wereld. Ze worden weggezet in garages en zullen nooit getrakteerd worden op asfalt. Hier onderscheiden we de échte liefhebber van de verzamelaar; of beter gezegd; investeerder.

Ik blijf erbij dat we een auto lekker moeten blijven gebruiken waarvoor hij gemaakt is: rijden. Tenslotte betekent een droomauto voor mij emotie en dat zet je niet in het donker onder een doek weg alsof het straf heeft. Maar hoe mooi is het mannen, om je aankopen op vier wielen tegenover je vrouw te kunnen verantwoorden onder het mom van ‘slimme investering’? ‘’Schat, ik doe dit ook voor jou hè, zodat we later lekker kunnen rentenieren in de zon’’. Denk maar niet dat zij dan ‘nee’ zegt tegen die unieke cabriolet.

Droomauto met the X-factor

Wat maakt een auto jouw droomwagen? Draait het om het merkje, het onderstel, zijn kunnen of de looks? Of is het een combinatie van meerdere factoren? Ik heb voor mezelf geprobeerd te definiëren wat mijn droomauto nou precies is. Het draait tenslotte om het gevoel wat je bij de wagen krijgt. Nou, waar wordt een Automeisje nou warm van? Hoe meer pk’s, hoe beter; snelheid is dus een belangrijke factor. Ik denk dat ik inmiddels zo verwend ben geworden, dat ik voor minder dan 160 pk niet meer in zou stappen aan de bestuurderskant. Een fluitende turbo of een krachtige compressor is toch wel een must. Het geluid van een stoere uitlaat (en dan heb ik het niet over de blufpijp onder een getunede Opel Corsa) kan bij mij echt kippenvel veroorzaken. Een soort van rush die je over je heen voelt komen als je hem ziet rijden, òf.. mag rijden!

Ik heb weinig met degelijkheid. Het woord alleen al; ik denk dan meteen aan geitenwollensokken, 65+ pas, grote gezinnen.. noem maar op. Op mijn leeftijd hoef je nog niet zo praktisch ingesteld te zijn. Dat doe ik wel als ik een bepaalde leeftijdsgrens heb bereikt of mijn autokeuze moet schikken naar wat anderen van mij verwachten. Nu rijd ik lekker waar ik zelf blij van word. En dat is een tweezitter! Heb echt een zwak voor sportieve cabrio’s. Compact, strak, wendbaar en goed uitziend!

Want geef toe: motorinhoud, bouwjaar, opties e.d. zijn belangrijk maar het oog wil ook wat. Zowel exterieur als interieur moet er gelikt uitzien bij een droomauto. Het één kan niet onderdoen voor het ander. Het interieur complimenteert de buitenkant en andersom. Ik heb een voorkeur voor zwarte lak. Dat maakt elke auto mooi (net als de LBD voor vrouwen)! Een stoer uitziende neus en een gespierd kontje sieren het model van de auto. De auto moet wat ‘attitude’ in zijn geheel uitstralen. Een dubbele uitlaat doet het trucje altijd. Daarnaast houd ik van grote wielen met chique siervelgen (bigger is better).

Een redelijk strak en simpel interieur is een vereiste; niet te veel toeters en bellen. Begrijp me niet verkeerd; de wagen mag best over wat extra knopjes beschikken (denk aan een sportstand, cruise control of stoelverwarming) maar het moet geen kermis worden. Rust en duidelijkheid: een auto die jou eerlijk en recht door zee vertelt wat je aan hem hebt. Dat zoeken we tenslotte toch ook in een partner?

Favoriete droomauto’s

Favoriete droomauto’s zijn dan ook de snellere Duitse merken; betrouwbaar, technisch vaak perfect en über-sporty. Als ik dan echt alle keuzevrijheid heb en geen budget om rekening mee te houden, ga ik voor een oprit met daarop een Porsche Carrera GT, klassieke Ferrari 250 SWB en McLaren F1. Ik weet het: blijven dromen, daarom heet het ook een ‘’droom’’auto. Een mens mag wat te wensen hebben toch?

Wanneer weet je of dit jouw droomauto is? Het is net als verliefdheid; je hebt geen behoefte meer om verder te kijken en stopt met zoeken. Een auto kopen is een spannende aangelegenheid, omdat het toch een grote uitgave is. Helemaal wanneer je een exemplaar op het oog hebt zoals bovengenoemde exoten. Het is dan ook niet opvallend dat veel mensen hun auto financieren: 69% van de nieuwe auto’s wordt gefinancierd met een lening. Niets om je voor te moeten schamen, we mogen tenslotte dromen. Zorg er wel voor dat je niet te veel rente betaalt en met een betrouwbare partij als Rente.nl in zee gaat. Zij zullen de goedkoopste persoonlijke lening adviseren waardoor jij met een grote glimlach de weg op kunt.

Geen reacties mogelijk.