De bladeren vallen, de dagen worden korter en ineens krijg je zo’n kriebel: nog even een weekendje weg voordat het te koud is om iets leuks te doen. Een paar vrienden, een playlist vol warme herfsttunes en natuurlijk… een auto.
Maar wat als die auto geleased is? Mag je daar eigenlijk zomaar mee de grens over? En waar moet je allemaal op letten als je met een leaseauto op roadtrip wil? Tijd om dat nader uit te zoeken.
Mag je met een leaseauto naar het buitenland?
In bijna alle gevallen: ja hoor. Zowel met private lease als operationele lease mag je gewoon de grens over, zolang je binnen Europa blijft. De meeste leasecontracten dekken rijden in EU-landen, Zwitserland en Noorwegen.
Toch loont het om voor vertrek even te checken:
- In welke landen je verzekering en pechhulp geldig zijn (staat op je groene kaart).
- Of je je leasebedrijf moet informeren als je langer weg bent dan een paar weken.
- Of er beperkingen zijn voor dakkoffers, trekhaakgebruik of accessoires.
Het klinkt suf, maar een paar minuten in de kleine lettertjes kan je uren gezeur besparen bij een tolpoortje ergens in de Alpen.
Tip: gebruik bij de zoektocht naar een nieuwe leaseauto een site zoals HelloLease om op voorhand al de voorwaarden van leasemaatschappijen goed met elkaar te vergelijken.
Tanken, tolwegen en laadpassen
Herfstige roadtrips zijn heerlijk! Vooral als je door een bosrijke bergpas rijdt met dampende koffie in de bekerhouder. Maar de realiteit is: je gaat vroeg of laat tol betalen, tanken of laden.
Een paar handige weetjes van mensen die het al eens deden:
- Neem een tolbadge mee. Je rijdt zó door bij de poortjes en krijgt de rekening later.
- Check je laadpas. Niet elke pas werkt overal; download desnoods een extra app (Plugsurfing, Shell Recharge, etc).
- Hou je kilometers in de gaten. 2.000 km heen en terug voor een verlengd weekend tikt best aan als je contract beperkt is.
Kleine les in ‘’leaseauto-etiquette’’
Er zijn van die ongeschreven regels als je met een leaseauto op pad gaat. Eten in de auto is bijvoorbeeld niet het beste idee (zeker niet als er kruimels, saus of bladerdeeg aan te pas komen). En als een reisgenoot even wil rijden, check dan eerst of dat eigenlijk wel mag volgens het contract. Ook die spontane kampeerplannen met de achterklep open en een matras achterin klinken gezellig, maar niet elke leasemaatschappij is daar even enthousiast over. Kortom: geniet ervan alsof het je eigen auto is, maar lever hem terug alsof je moeder hem gaat inspecteren.
Pech onderweg
De meeste leasecontracten hebben pechhulp in het buitenland standaard inbegrepen. Toch is het slim om even te weten wie je moet bellen: de leasemaatschappij of de pechdienst. Zet die nummers in je telefoon (en schrijf ze ergens op, want WiFi in de Ardennen is geen garantie).
Heb je een elektrische leaseauto? Plan je route via een app die ook laadstops meeneemt, zoals A Better Routeplanner. Scheelt weer laad-stress.
Waarom een leaseauto prima roadtrip-gezelschap is
Oké, het is niet jouw auto. Maar dat heeft ook voordelen: geen zorgen over onderhoud, geen onverwachte reparatiekosten, en als er iets misgaat, is het meestal gewoon geregeld.
En eerlijk? Een roadtrip draait niet om bezit, maar om bewegen. Om de vrijheid van “waar zullen we vanavond slapen?” en “hé, dat bordje naar Wankheim klinkt interessant”, nietwaar?






SOCIALS