Rijtest Kia EV9 Launch Edition GT-Line

Door
0 , , , , Permalink

Maak kennis met de geheel nieuwe Kia EV9. Het is een nieuwe superimposante zevenzitter uit Zuid-Korea, die mee concurreert in de range met toonaangevende, volledig elektrische SUV’s, zoals de Tesla Model X en BMW iX. Grote namen dus. Maar zit de EV9 wel op dit niveau?

Kijk om te beginnen eens naar dat ontwerp! De EV9 is imposant met een stevig, vierkant ontwerp dat zich van voren naar achteren uitstrekt. Ik krijg hier sterke Land Rover Defender vibes van. ‘’Big Boy Energy’’ (laten we voor deze versie gaan). Ik houd van de hoekige wielkasten en de nieuwe lichtmetalen designelementen – ze geven deze auto zeker een stoere look. De koplampen en achterlichten zien er geweldig uit, en accenten zoals de zwarte raamomlijstingen en bijpassende dakrails maken het plaatje af.

Wanneer we instappen valt meteen op dat de cockpit van de EV9 goed is ingedeeld, zowel rekening houdend met de bestuurder als de bijrijder. Het infotainment scherm zit tussen beide in, jij als bestuurder hebt nog een digitaal scherm met nuttige informatie voor je neus en dan zit er ook nog een smaller, ietwat verstopt schermpje precies achter de rechterkant van het stuur. Dit alles was eerlijk gezegd wel even wennen en niet altijd even overzichtelijk. En dat is spijtig, want je wil zo snel mogelijk de belerende piepjes van Kia kunnen uitzetten (aan die irritatie wordt gewerkt vernam ik intern). Maar gelukkig zijn er nog steeds (in tegenstelling tot bijv. Tesla) verschillende fysieke en haptische feedbackknoppen aanwezig. Misschien is het mijn generatie maar ik word hier gelukkig van.

De kwaliteit van het interieur is oké, maar als je een beetje laag reikt, kun je wat krassend plastic verwachten. De vele (opberg)ruimte in het interieur, maakt dat je dit voor lief neemt. Kia heeft geen stoelen, nee Kia heeft ‘zetels’. En niet twee voorin, nee een opstelling met maar liefst zes royale zitplaatsen (180 graden draaibaar) waarbij iedereen zijn eigen temperatuur kan regelen, USB kan aansluiten en gestrekt kan zitten/liggen. Ik krijg spontaan zin in een weekje wintersporten of een festival met alle vrienden. Het interieur van de EV9 nodigt enorm uit om lange ritten te gaan maken, zoveel comfort. Maar kan de batterij die grote afstanden wel waarmaken?

Als het om batterijen en motoren gaat, wordt het instapmodel EV9 geleverd met een enkele elektromotor die 204 pk kan produceren. De GT Line-editie die we hier hebben, wordt geleverd met dubbele elektromotoren – welke goed zijn voor 384 pk. Beide auto’s worden geleverd met een batterij van 99,8 kWh, en terwijl het instapmodel een actieradius van 563 kilometer (WLTP) heeft, kan de GT Line er 505 halen.

Hij rijdt als een echte SUV: groots, hoog en statig. Geen bochtenridder of een snelle jongen, maar wel perfect overzicht, vering die niet te hard/niet te zacht is en lekker licht sturen. Parkeren in de stad is wel echt een dingetje met z’n formaat maar die stress wordt snel weer weggemasseerd door de stoelen. En mocht je nou echt je portier niet meer kunnen openen om in te stappen, gebruik je de Summon functie van Kia, gewoon via je afstandsbediening. De auto rijdt dan zonder plaatsnemend bestuurder naar voren of naar achteren op bevel, waar de camera’s ervoor zorgen dat stenen muurtjes en andere obstakels zoals je benen worden gespaard tijdens deze manoeuvre. Plus, het staat ook nog eens heel erg ‘James Bond’. Normaal scheppen we niet op over (over)gewicht maar zijn 2.548 kilo’s doen het vast goed tijdens kroegpraat. Toch ben ik om die reden wel blij met de sportstand, waardoor hij net even wat sneller van zijn plek komt. Andere zaken om prima mee te kunnen pochen aan de bar, zijn het 14 speakers tellende premium Meridian Sound System, Welcome lighting of de 230V aansluiting in de bagageruimte.

Het klinkt dus allemaal lovend, maar al deze kwaliteit kost een beetje. De EV9 begint vanaf € 67.995,-, oplopend tot € 78.895,- voor de topper uit het assortiment. Maar dat is natuurlijk wel inclusief die bekende 7 jaren garantie die het merk belooft, en dat is ook wat waard. De hamvraag is dus denk ik, zou je overwegen dit bedrag uit te geven aan een Kia? Mijn conclusie zou zijn dat er weinig 6-7 zitters zijn op de markt die zichzelf tevens ‘volledig elektrische SUV’ kunnen noemen, met een uitstraling waarvoor je aan de kant gaat in het verkeer. Heb je een groot gezin en een nog grotere oprit? Ik zeg: doen!

[De fotoshoot 'Who said Kia isn't sexy?' was weer eens wat anders en is geïnspireerd 
door fotograaf @Riocam en geschoten/bewerkt door goede vriend Rob van Loock]

Nog geen Reakties

Geef een Reaktie