Rijtest Toyota GR Yaris

De Yaris, die bekend staat als betrouwbare boodschappenkar voor 50 plussers, is er nu ook in GR uitvoering. Deze letters staan voor Gazoo Racing – het motorsport/performance merk van de Japanse autofabrikant – en maken van deze boodschappenkar een heuse rallywagen. Streep de eieren dus maar van je lijstje want met de GR Yaris wil je tot het gaatje!

Er staat een strak gestyled, rood bommetje op het parkeerterrein van Louwman & Parqui op mij te wachten. Vele journalisten gingen me al voor (en waren lyrisch) en ook de petrolheads op social media deelden hun eerste ervaringen met een grote glimlach en de duimen omhoog. Zo stuitte ik op een filmpje van Powersliderlover (voor wie deze rijke Italiaan niet kent; deze collector drift en slide met àlles wat hij in zijn garage heeft staan ongeacht de waarde of oplage) die de GR Yaris aan de tand voelt in besneeuwde bochten en hier evenveel plezier in lijkt te hebben als zijn Ferrari’s en ander exotisch spul. De verwachtingen waren hoog en nu was de beurt aan mij om deze wolf in schaapskleren beter te leren kennen.

De referentie naar het rally rijden moge uidelijk zijn; Toyota gaat al meer dan 60 jaar mee in de autosport of dat nou endurance races zijn of WRC. Door telkens opnieuw de grenzen van mens en machine te verleggen, is het Toyota gelukt onder extreme omstandigheden steeds betere auto’s te bouwen. Waar we het rally DNA in terug kunnen zien in deze mini-straatracer? Te beginnen met het nieuw ontwikkeld GR-FOUR AWD onderstel, een krachtige 1.6 liter turbomotor, carbon dak, aluminium portieren en motorkap. Het lijstje wordt nog indrukwekkender door de double-wishbone wielophanging en krachtige remschijven en -klauwen. Je kunt dus wel stellen dat ze hun taak serieus hebben genomen bij de Motomachi fabriek.

Genoeg fun facts, tijd om in te stappen. Voor een boodschap. En de winkels gaan bijna dicht. Maar dat gaat goedkomen want dat kleine blokje perst er alsnog 261 pk uit (!) en sprint in 5,2 seconden van 0-100 km/u naar de supermarkt. De beleving van snelheid is er zeker. Met name wanneer je beseft een bak vermogen te hebben, ongeacht in welke versnelling je optrekt maar mist iets van rauwheid. Misschien komt dat ook wel doordat het geluid ontbreekt, los van het neppe gebrom uit de speakers, mis ik een sportuitlaatje. Dit is natuurlijk after-market zo op te lossen en als we toch bezig zijn is een chip wellicht ook een goed idee. Elke pk wordt maximaal benut en je kan lekker doortrekken tot 6/7.000 toeren waarna je met korte slagen opschakelt. Overigens is deze hete hatchback enkel verkrijgbaar met handbak (6 versnellingen) en dat support ik volledig!

Alles aan het rijden voelt sportief; het sturen voelt lekker zwaar, de aluminium pedalen bieden genoeg weerstand en in de versnellingsbak kan je met geen mogelijkheid verdwaalt raken. Met behulp van een 4WD controller kan je de verdeling van het koppel over de wielen instellen met de standen Track, Sport en Normaal. Afhankelijk van het rijgedrag en het moment. De sportstoelen houden je daarbij op hun plek, al is de niet-verstelbare zithoogte wat aan de hoge kant voor het sportieve gevoel. Het interieur is misschien nog niet heel spannend al hebben ze hun best gedaan met rode stiksels, een driespaaks stuurwiel, donkere dakhemel en alcantara stoelen. Misschien had je het al wel opgemerkt maar besef dat dit de enige driedeurs Yaris is – normaal gesproken is dit een vijfdeurs model – een keuze die de sportieve look ten goede komt.

Maar even terug naar mijn race tegen de klok. Met plezier zoef ik tussen het overige verkeer door. Bochten nemen zonder dan maar ook iets af te remmen wordt een sport. Ik identificeer me niet meer met het formaat van deze auto en waan me in een sportwagen met de daarbij behorende adrenaline. Zonder schaamte kan ik links gaan staan voor een stoplicht en wanneer ik dan wegtrek en de andere achterlaat in mijn binnenspiegel, hoor je ze denken. Mensen hebben mij bewonderd en bekeken, probeerden me bij te houden en trokken hun mobiel om te filmen. De GR Yaris verrast vriend en vijand. Oh en de supermarkt heb ik nog voor sluitingstijd gehaald.

Om de laatste gewetensvraag nog even te beantwoorden: wil ik niet liever een Hyundai i30N? Nee want dan heb ik geen vierwielaandrijving. En een Ford Focus RS dan? Hmmm lastige.. maar Toyota heeft bij mij wel een hele grote gunfactor. De vanaf prijs van de GR Yaris bedraagt 53.995 euro. De Performance-versie – inclusief 18-inch gesmede lichtmetalen wielen met Michelin Pilot Sport 4s-banden, rode remklauwen en GR Circuit suspension met een Torsen limited-slip differential (LSD) op de voor- en achteras – kost alweer 56.495 euro inclusief metallic lak. Wat zou jij kiezen?

 

Comments are closed.