Rijtest BMW X2 M35i

Wat vind ik van de BWM X2 M35i? Ondanks de toevoeging van de meest krachtige letter in BMW’s alfabet, word ik er niet warm of koud van – heel eerlijk gezegd. Het is een compromis; een gearrangeerd huwelijk van sportief DNA wat getrouwd is met een dosis degelijkheid. Het is een typische cross-over, een net-niet maatje, dat is wat de mensen kopen tegenwoordig. ”U vraagt, BMW draait”. In alle soorten en maten. De X2 staat wat hoger op zijn wielen maar moet nog wél steeds compact genoeg zijn voor in de stad. Veiligheid en comfort staan voorop, maar wél met een indrukwekkend aantal pk’s onder de motorkap. Een niet agressief exterieur, maar wél fel oranje leder als optie binnenin. Je snapt dat ik het woord compromis gebruik?

De X2 M35i kan je herkennen aan het M Sport exterieurpakket en de unieke donkergrijze kleur Cerium Grey voor de grille, de andere luchtinlaten en de zijspiegelkappen. Onder het kontje sieren twee uitlaat eindstukken; niet toevallig eveneens Cerium Grey van kleur. Om plaats te bieden aan de 18 inch remschijven monteert BMW 19 of 20 inch velgen van M Sport. Een grote, in de carrosseriekleur gespoten dakspoiler tenslotte, rond het sportieve zijaanzicht af. Het BMW logo wat voor velen op een vreemde plaats op de C-stijl is geplaatst, is een verwijzing naar BMW’s rijke coupéverleden. Kijk, dat vind ik nu wel weer klasse!

De 8-traps automaat en xDrive vierwielaandrijving zijn standaard. Ja, hij is vlot te noemen met een extra krachtige variant van de bekende 2,0 liter 4 cilinder (306 pk) maar niet perse fun. De zitpositie is te laag voor dat ‘King of te road’ gevoel en te hoog voor echte sportieve kriebels. Normaal gesproken verhogen de flippers aan het stuur het Playstation-gehalte maar in dit geval besteed ik het liever aan de bak zelf uit. Rechtdoor en plankgas is grappig maar het bochtenwerk kun je aan een ander overlaten. Dan kun je misschien beter gaan voor een potente 1-serie.

De Sport stand maakt het niet veel beter. Ja, hij reageert feller, schakelt later op en laat meer van zich horen. Maar zelfs het geluid wordt voor een deel door de speakers gemanipuleerd zodra je hem flink in de toeren jaagt. Al is dat in dit segment niks nieuws. In het begin aarzelt de 2,0 liter motor even met het afgeven van zijn vermogen omdat de twin-scroll turbo nog druk moet opbouwen, maar vanaf de 2.000 toeren wordt hij wakker!

Het onderstel van de sportiefste X2 is aangepast: de demping is stijver en de vering werd wat nog harder afgesteld. BMW levert tevens standaard het M Sport remsysteem op de X2 M35i. Zaken als de stuurinstallatie en gaspedaalrespons zijn ook aangepast voor de vlotte bestuurder en verder heeft BMW de achterophanging onder handen genomen en is de grondspeling verkleind. Tussen de voorwielen biedt de X2 M35i daarnaast een primeur: een M Sport differentieel.

Zoals jullie misschien wel opgepikt hebben uit mijn review ben ik niet laaiend enthousiast. Niet mijn model, toch blijft BMW wel ‘mien merk!’ Wie koopt dit dan wel? Ik zie het zo voor me dat er een compacte gezinswagen aangeschaft moet worden voor met name ritjes naar de BSO en kantoor, maar dat papa daar dan wel vol gas in wil kunnen gaan want anders is ‘ie niet mannelijk genoeg. Daar heb je hem weer: een compromis.

De BMW X2 M35i is verkrijgbaar vanaf € 73.767

Comments are closed.