Rij-impressie Peugeot 208 GT-Line

Vorig jaar maakte ik al kennis met de nieuwe Peugeot 208 in Portugal. De eerste indruk was goed! Zo goed dat ik behoefte had aan wat extra tijd met deze prijswinnaar (verkozen tot Car of the Year) in Nederland. Even checken of het buitenlandse zonnetje en de prachtige kronkelende wegen mijn oordeel niet hadden beïnvloed. Hier gingen we de drukke stad in, samen boodschappen doen en de regen trotseren.

Ik kreeg zo’n beetje de lekkerste versie mee; de 208 GT-Line 1.2 PureTech – goed voor 130 pk. Dit is de meest krachtige benzinemotor, er zijn ook varianten met 75 en 100 pk. Peugeot kwam met één diesel (100 pk) en belangrijker nog: een volledig elektrische 208. Deze heeft 136 pk en een hele nette actieradius van 340 km. Daar kom je dus wel mee uit de voeten in het dagelijks gebruik!

Maar even terug naar die twee letters die de 208 net even wat stoerder maken. De GT-line is, afgezien van de badges, ter herkennen aan de dubbele uitlaat en extra getinte achterste ruiten. Het Black Diamond-dak, de glanzend zwarte spatschermverbreders en de gepolijste velgen versterken het kenmerkende uiterlijk. Maar je pikt de GT er ook uit vanwege zijn lime-groene stiksels en carbon-look elementen in het interieur. Groen associeer ik doorgaans met hybride of elektrisch dus had ik voor een sportiever tintje wellicht eerder voor rode accenten gekozen – maar wie ben ik.

Peugeot heeft sowieso voor originele exterieur kleuren gekozen zoals Jaune Faro – oftewel, metallic geel – en Blue Vertigo. Dit verdient een applausje want in Nederland is er naar mijn mening te weinig kleur op de weg. ‘Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’. Nuchter volkje misschien maar ik word heel vrolijk van deze snoepjes! De 208 heeft echt een verjongingskuur gehad ten opzichte van het vorige model. Het interieur van dit compacte model beschikt net als de andere modellen nu ook over de inmiddels bekende i-Cockpit (i.c.m. het kleine stuurtje) met digitaal 3D-instrumentenpaneel. Zo komt de informatie op je display dus iets meer naar voren. Een feature die mij juist hindert – maar dat komt van iemand die al misselijk wordt bij het zien van een 3D-film in de bioscoop.

Ik geniet het meest van het snelle en lichte stuur-werk en ga dan ook geen bocht door zonder een beetje de grens op te zoeken. Door zijn formaat, wielbasis en gewicht is hij heerlijk wendbaar. De nieuwe automatische transmissie EAT8i schakelt snel en vloeiend dankzij de Quickshift-technologie. Wanneer je er vol voor wilt gaan, kun je zelfs de schakelflippers aan de stuurkolom gebruiken. Het gasrespons past helemaal bij deze sportieve kleine. Je profiteert ook nog eens van een groot aantal intelligente en veiligheidsverhogende hulpsystemen zoals Full Park Assist en Active Safety Brake. De infotainment werkt feilloos (dat is wel eens anders geweest bij de Fransen) en met gemak koppel je je telefoon voor nog meer muziek onderweg of om gemakkelijk en snel die werkplaats afspraak in te plannen via de gratis MyPeugeot App.

Het is een auto die voldoet aan de verwachting.. en meer. Ik ben nog nooit zo enthousiast geweest over een auto uit het B-segment denk ik. Fan van de koplampen die lijken op de slagtanden van een leeuw en zijn nieuwe eigenwijze kontje. Zeer te spreken over het rijplezier en ambassadeur in de zin dat ik met liefde het woord verspreid dat deze auto meer premium is en voelt dan dat je zou denken. Iedereen die ik heb gesproken onderweg was lovend over het vernieuwde uiterlijk van de 208; tijdens het tanken, in de wasstraat en op de snelweg. Alle hoofdjes draaien, al is het alleen al voor de kleur. Nu ik dit allemaal zo voor je heb opgesomd, ben je het toch met me eens dat Peugeot concurrenten zoals de VW Polo ver achterlaat? Tenminste, ik zou het wel weten. Boek die proefrit!

Prijs getoond model € 31.210,- // Fotografie: Tim Roelofs

 

Geen reacties mogelijk.